X
  • No products in the list
X
  • No products in the list

KKK: originaal vs koopia

Vitra Eames Lounge Chair - original vs new

Lounge Chair & Ottoman. Disain: Charles & Ray Eames, 1956. Foto: Hans Haansen. © Vitra
Vasakul ikooniline Lounge Chair algupärastes mõõtudes, paremal kaasajastatud versioon. Mõlemad mudelid on tootmises tänaseni.

K: Mis on originaal?

V: Igasugune toode, ka mööbliese, on originaal vaid siis, kui selle valmistamine on toote looja poolt autoriseeritud. Originaali staatust ei mõjuta toodetud kogus ega tootmise aeg. Originaaltoote valmistajat eristab kopeerijast koostöö autori või tema pärijatega, tagamaks, et mööblieseme valmistamisel lähtutakse autori põhimõtetest ja ettekirjutustest, seda nii tootmisprotsessi kui kasutatavate lahenduste ja materjalide osas.

K: Kuidas originaali ära tunda?

V: Kontrolli, kas mööbliese on valmistatud selleks litsenseeritud tootja poolt. Charles ja Ray Eamesi loomingu puhul on selleks Euroopas ja Lähis-Idas Vitra, mujal maailmas Herman Milller. 

K: Mis on koopia ehk võltsing?

V: Võltsingute (koopiate, imitatsioonide, replikate) valmistaja jäljendab pinnapealselt originaaltoodet ning tegeleb halvemal juhul koopiat originaalina esitledes otseselt tarbija petmisega. 
Võltsinguid pakutakse üldjuhul originaalist märkimisväärselt madalama hinnaga. Selle võimaldavad odavamad ja üldjuhul kehvemate omadustega materjalid, väiksemad tööjõukulud, arendus- ja turunduskulude puudumine, maksmata autoritasud, üldjuhul ka garantiiteeninduse puudumine.
Mööbliesemete koopiate valmistamine ja nendega kauplemine liigitub otseselt autoriõiguste rikkumise ehk piraatluse alla. Seda ka juhul kui koopiat esitletakse kui austusavaldust disainerile või kui inspireerituna originaalist – homage (austusavaldus, ingl.k.).

K: Milline on Vitra positsioon koopiate suhtes?

V: Vitra tooteportfellis olevad tooted on eranditult originaalid, see tähendab, et Vitra on toodete disainerite või nende õigusjärglastega kokku leppinud toodete valmistamises, lähtudes tootmistehnoloogiate ja materjalide valikul disainerite suunistest.
Piraatluse vastases võitluses tehakse koostööd selliste kaubamärkidega nagu Artek, Cassina, Fritz Hansen, Knoll jpt.
Vitra panustab tarbijate teadlikkuse kasvu erinevate publikatsioonide ja projektidega: Vitra CampusVitra Design Museum ja Vitra Schaudepot.

Vitra Panton laboris

Verner Pantoni omanimelise tooli katsetamine Vitra testlaboris. Seeriatootmises olevaid mudeleid testitakse pisteliselt, tagamaks toodete kvaliteedi vastavus Vitra standarditele. Foto: Patrick Hari & Cat Tuong Nguyen. © Vitra.

K: Mis on klassik?

V: Klassikuks võib lugeda disaini, millel on jätkuv menu tarbijate seas ning mis on seeläbi oma kaasaegsed võistlejad üle elanud, tegemist on omamoodi darvinismi ilminguga tootedisainis. Klassikud on tihti olnud oma ajast ees, kasvõi Jean Prouvé tool Standard, mille visuaalselt toekas ent tänu painutatud lehtmetalli kasutamisele kerge konstruktsioon andis raskemate ja kohmakamate toolide ees konkurentsieelise.
Varasemaid mõtte- või disainimalle lõhkuvad, turule tulles materjale, disaini või konstruktsiooni revolutsiooniliselt edasi arendades panid tänased klassikud aluse edasistele oma disainivaldkonna arengutele.
Vitra saab uhkusega oma klassikute hulka arvata ikoonilise staatusega disaine sellistelt suurnimedelt nagu Charles ja Ray Eames, George Nelson, Isamu Noguchi, Verner Panton, Alexander Girard, Hans Coray ja eelmainitud Jean Prouvé.

Vitra Standard Chair

Standard Chair, sündinud kui Chaise Métropole No. 305.
Disain: Jean Prouvé, algupärane lahendus 1934, täiustatud 1950. © Vitra.

K: Miks Vitra klassikalisi disaine muudab?

V: Igasugune disain, ka klassiku staatusse tõusnu, vajab ajakohastamist. Vitra uuendab klassikuid koostöös disainerite või nende järeltulijatega. Uuendamist võivad vajada toote konstruktsioon, materjalid või kasutatavad tootmistehnoloogiad. Nii näiteks on Eames Plastic Chair sarja toole kohandatud aastakümnete jooksul aina pikemaks muutunud kasutajate vajadustele vastavaks. Erilist tähelepanu pööratakse klassikute värskendamisel disaineri ja disaini põhiväärtuste järgimisele – turu hetkevajaduste järgimisel ei tohi kõrvale kalduda toote tõest ja vaimust.
Charles Eamesi pojapoeg Eames Demetrios on öelnud: “Charles ja Ray Eamesi jaoks oli originaal alati homme toodetav tool”.

 

K: Mis vahe on viie-, kuue- või seitsmekümnendatest pärit vintage mööbliesemel ja Vitra poolt täna valmistataval samanimelisel tootel?

V: Mõlemad on originaalid, üldjuhul on ainus erinevus valmistamise kuupäeval. Sõltuvalt tootesarjast võib täna toodetav tool olla läbinud väiksemaid või suuremaid täiustusi materjali või disainilahenduste osas, samas kui vintage originaal esindab toote disaini ja valmistusviiside varasemaid faase. Nii disainerid kui valmistajatehased teevad püsivalt koostööd toodete vastupidavuse, ohutuse ja keskkonnasõbralikkuse tõstmisel. Samal põhjusel on mööbliesemete varasemad, nö “tooremad” mudelid on väikeste erisuste tõttu kohati muutunud ka kollektsioneerimise objektiks.

Panton Chair sünd - disainer Verner Panton, Vitra tegevjuht Rolf Fehlbaum insenerid Manfred Diebold ja Josef Stürmlinger

Vitra tootearenduse juht Manfred Diebold, hilisem Vitra tegevjuht Rolf Fehlbaum, disainer Verner Panton ja insener Josef Stürmlinger varajase Panton tooli prototüübiga.  © Vitra Design Museum, autor teadmata
Panton Chair on ere näide sellest, et mõnikord võib disaineri visiooni täitumiseks kuluda isegi 30 aastat. Verner Pantoni unistus taskukohasest ühe detailina valmivast plasttoolist sündis 1959. Aastatel 1968 – 1979 oli tool küll seeriatootmises, ent lõppviimistlust teostati kalli ja ajamahuka käsitööna. Alles 1999. aastaks oli materjaliteadus jõudnud punkti, kus Panton Chair sai taassündida soodsama, valatud polüpropüleenist toolina.

K: Kui kaua võtab toote disainimine aega?

V: Uute toodete arendamine tootmisküpsuse saavutamiseni võtab aastaid, ent kaugelt mitte kõik arendusprojektid ei jõua seeriatootmiseni. Valmistaja jaoks on tegemist suure investeeringuga nii finantside kui inimressursi poolest.
Valdavalt kulub esimesest kontseptuaalsest arutelust seeriatootmiseni kaks kuni neli aastat.

 

K: Kus valmib Vitra mööbel?

V: Vitra tooted on välja töötatud ja testitud Šveitsis, tehased paiknevad erinevates Euroopa riikides. Tegemist on Vitra teadliku otsusega, tagamaks, et kõik tooted vastavad brändi kvaliteedilubadusele.
Mõningad Aasia ja Põhja-Ameerika turgudele suunatud sarjad valmistatakse regionaalsetes tehastes.

Vitra Plastic Side Chair DSW, Wire Chair DKR

Eames Plastic Side Chair DSW on sarja vast kuulsaim, aga kahjuks ka enim kopeeritud mudel.
Disain: Charles & Ray Eames, 1950. © Vitra

K: Charles ja Ray Eames soovisid luua mööbliesemeid, mis on kättesaadavad laiemale avalikkusele. Nende üheks motoks oli “paljut paremaist suurimale hulgale vähima eest” (getting the most of the best to the greatest number of people for the least, ingl.k.), ometi pole Eameside looming kõigile kättesaadav.

V: Eameside loomingu hulka kuulub mööblit erinevatest hinnaklassidest. 1956. aasta Lounge Chair on alati olnud kõrgema hinnaklassi toode, olles täna raha väärtuse muutust hinnates ligikaudselt samas hinnaklassis kui viiekümnendate lõpul. Samas Eames Plastic Chairs sari (mille populaarseim ja paraku ka enim võltsitud esindaja on Eames Plastic Side Chair mudel DSW) on kui mitte Eesti turu ostujõudu arvestades soodsa hinnaga siis vähemalt suurepärase hinna ja kvaliteedi suhtega.

Jaga postitust: